História Porsche



Porsche V roku 1890, keď mal 15 rokov, poslal z českej Saskej Kamenice otec Ferdinanda na štúdium do Viedne, kde potom pracoval v továrni Jacoba Lohrera. V roku 1900 vystavoval v Paríži svoje prvé vozidlo. Neskôr bol pozvaný na veľvyslanectvo v Bernne, kde sa stretol s Adolfom Hitlerom. Na základe jeho priania navrhol v r. 1934 “volkswagen” – ľudové vozidlo s motorom vzadu. Automobil sa začal v roku 1936 masovo vyrábať a jeho výroba skončila nedávno. Nezostáva bez zaujímavosti, že „chrobák“ vznikol jednoduchým prepracovaním prototypu Tatra V570 z roku 1933 koprivnického konštruktéra Ledwinky, s ktorým Ferdinand udržiaval priateľské styky. Ferdinand Porsche pracoval po vojne so svojím synom Ferrym na návrhu 356, ale zomrel krátko potom, čo bol postavený prvý prototyp. Na konštrukciu automobilu boli znovu použité komponenty z Chrobáka vrátane jeho motoru, prevodovky a zavesenia. Ale 356 mala vlastný vývoj, pokým väčšinu VW komponentov nenahradili vlastnými - Porschem vyrobenými - časťami. Posledné vozidlo 356 bolo poháňané už motorom navrhnutým a vyrobeným Porschem. Aerodynamický tvar bol navrhnutý Erwinom Komendom, ktorý tiež navrhol telo Chrobáka. V 1963, po niekoľkých úspechoch dosiahnutých v automobilových pretekoch (menovite s Porsche 550 Spider), spoločnosť uviedla na trh Porsche 911 so vzduchom chladeným motorom vzadu. Porsche 911 sa stalo najznámejším modelom automobilky, úspešným v mnohých pretekoch i v rallye. Po niekoľkých generáciách úprav súčasný model 911 zdieľa s pôvodným modelom len základný mechanický koncept motoru za zadnou nápravou, šesťvalcový motor a základný štýl. Lacnejší model s rovnakou karosériou, ale s 356 odvodeným pohonom (obsahujúcim štvorvalcový motor) bol predávaný ako 912. Spoločnosť Porsche mala vždy úzky vzťah s automobilkou Volkswagen a v roku 1969 sa na nejaký čas spojili. Behom tohto obdobia vznikli vozidlá VW-Porsche 914, 914-6, v roku 1976 prišlo Porsche 912E (len v USA) a Porsche 924. Väčšina vozidiel Porsche 944 bola tiež postavená z dielov VW. V 1972 sa právna forma spoločnosti zmenila z obmedzeného partnerstva na spoločnosť s ručením obmedzeným (nemecké AG), pretože Ferry Porsche a jeho sestra Louise Piëch nespolupracovali najlepšie. Nasledovalo zriadenie výkonného orgánu, ktorého členovia neboli členovia rodiny Porsche, a dozorcovia rady, pozostávajúci hlavne z členov tejto rodiny. Táto zmena mala za následok, že členovia rodiny už neboli vo vedení spoločnosti. F.A. Porsche vytvoril vlastnú značkovú spoločnosť - Porsche
Design, ktorá je preslávená exkluzívnymi hodinkami, slnečnými okuliarmi, nábytkom a inými luxusnými produktmi. Ferdinand Piëch, ktorý bol zodpovedný za mechanický vývoj sériových a pretekárskych vozidiel Porsche, založil vlastnú inžiniersku kanceláriu a vytvoril päťvalcový radový dieselový motor pre Mercedes-Benz. Krátko potom prešiel do Audi a urobil kariéru v spoločnosti, ktorú celkom ovládol koncern Volkswagen. Prvý predseda predstavenstva automobilky Porsche bol Dr. Ernst Führmann, ktorý predtým pracoval ako projektant Porsche motorov. Führmann plánoval presta
A. Porschem, ktorý vlastní 13,6%. Naopak automobilka Porsche vlastní viac než 20 percent koncernu Volkswagen. Uvedenie Porsche Cayenne v roku 2002 tiež uviedlo novú továreň v Lipsku, ktorá dnes tvorí takmer polovicu ročnej produkcie. Nový Cayenne Turbo S má druhý najsilnejší motor v histórii Porsche a v súčasnej dobe je najvýkonnejším sériovým SUV na svete. V 2004 bola v Lipsku zahájená produkcia Carrery GT, ktorá je s cenou 450 000 Eur najdrahším modelom a zároveň najvýkonnejším superšportovým vozidlom, aké kedy Porsche postavilo. Rozširovanie produkcie sa nezastavilo a o rok neskôr sa predstavil model Cayman, ktorý tvorí prestupnú stanicu medzi vozidlami Boxster a 911. V najbližších rokoch plánuje Porsche uviesť na trh luxusné štvordverové kupé, ktoré ponesie meno Panamera.
ť s výrobou 911 v sedemdesiatych rokoch a nahradiť ho športovým vozidlom 928 s V8 motorom vpredu. Ako dnes vieme, 911 prežilo, 928 nie. Fuhrmann bol nahradený na začiatku 80. rokov Petrom W. Schutzom, americkým manažérom. Najznámejším šéfom sa stal v roku 1993 Dr. Wendelin Wiedeking. Wiedeking prevzal stoličku v dobe, keď bolo Porsche veľmi zraniteľné a hrozilo mu prevzatie väčšou spoločnosťou. Po dobu jeho 14ročného funkčného obdobia prerobil Porsche na veľmi efektívnu a jednu z najziskovejších automobiliek sveta. Vnuk Ferdinanda Porsche, Ferdinand Piëch, bol predsedom a generálnym manažérom skupiny Volkswagen od 1993 do 2002. Dnes je predsedom dozornej rady. S 12,8% akcií s hlasovacím právom Porsche je tiež druhý najväčší individuálny vlastník spoločnosti Porsche AG, po jeho bratrancovi F.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára