História Ford-u



Ford
Henry Ford pochádzal zo skromných pomerov. Nemal technické vzdelanie, dopredu ho hnala len silná túžba vynájsť stroj, ktorý by ľuďom uľahčil prácu. Ako mladý nastúpil do Edisonovej továrne v Detroite a v provizórnych domácich podmienkach a s využitím obmedzených poznatkov postavil v roku 1893 primitívny spaľovací motor. O tri roky neskôr ho zapracoval do ľahkého qadricyklu a v roku 1902 konečne založil Henry Ford Company. Už po roku však zo spoločnosti odišiel (následne bola premenovaná na Cadillac) a skúsil to s novou firmou Ford Motor Company. Až tu zaznamenal úspech. Henry Ford bol čudák a vizionár, ktorý sa vo svojom konaní riadil takmer výhradne intuíciou. Prvé modely A, C, F alebo B neboli príliš úspešné a Ford hľadal recept na lacný automobil pre široké masy. Úspech zaznamenal až štvorvalec N, ktorý sa stal základom pre slávny typ T z roku 1908, ktorý
bol prvým skutočne sériovo vyrábaným automobilom na svete. Do roku 1927 bolo vyrobených cez 16 miliónov vozidiel tohto typu, ktorý Fordovi umožnil skúpiť podiely svojich akcionárov a vytvoriť tak z FMC rodinný podnik. Keď bol nahradený zastaraný Ford Model T, nazývaný Tin Lizzie (plechová Líza), konečne novým typom A, objavila sa na Broadwayi pieseň s celkom príznačným názvom „Henry urobil z Lízy dámu“. Nový model A bol vlastne primerane zmenšenou verziou drahého vozidla Lincoln, dostal všetky prvky obvyklé u solídneho vozidla svojej triedy a bol vybavený konvenčnou mechanickou prevodovkou. Dynamika však za vzhľadom zaostávala. I keď mal jeho štvorvalec v porovnaní s Lízou dvojnásobný výkon, nedarilo sa pre typ A nadchnúť dostatok kupcov. Fordovi inžinieri sa preto naplno pustili do realizácie Henryho snu: lacného osemvalca pre každého. Inštaláciou novej jednotky V8 do ľahkého podvozku typu AB vznikla cestná šťuka, ktorá ľahko pokorila všetkých svojich konkurentov a založila tradíciu americkej lásky k silným osemvalcom. Motor V8 sa pri dlhodobej záťaži prehrieval a začal spotrebovávať olej, ale vniesol do Fordovej povesti nové pojatie slova „výkon“. Prepracovaná palubná doska neskorších exemplárov vyzerá trochu usadlo, i keď sa vo volante stále odráža dobová posadnutosť novými tvarmi a farbami a Henryho obsesia pre ekologické materiály na báze sóje. Bohatá ponuka príplatkového príslušenstva vrátane chromovaného hľadáčika dodávala tomuto autu za necelých 800 dolárov šmrnc. Ford V8 bol takmer rovnako unikátny ako Model T, ale disponoval podstatne širšou ponukou rôznych variant. Bol úspešný ako cestný stíhač, rovnako ako komfortné lekárske kupé či rodinný sedan s výnimočnou akceleráciou. Exportoval sa tiež do Európy, kde bol k dispozícii okrem objemu 3,2 l tiež v prevedení 2,2 l. Model V8 bol ešte dlho základom ponuky značky Ford na celom svete, v roku 1948 začala v britskom Dagenhame výroba jeho modernizovanej verzie s označením Pilot. Od roku 1952 sa stal základným motorom amerických fordov nový krátkozdvihový šesťvalec s objemom 3,7 l, o dva roky neskôr predstavili konečne nový osemvalec, vybavený visutými ventilmi, ktoré nahradili zastaraný tyčkový rozvod OHV. Ponuka európskych tovární v Anglicku a Nemecku však zostávala veľmi obmedzená, obe filiálky si žili vlastným životom do roku 1967, kedy bola založená spoločnosť Ford Europe. Nemecká ponuka vtedy stála na variantoch modelu Taunus, v Anglicku vynikali typy Anglia alebo Cortina, po roku 1968 však bola konečne prepojená zásluhou modelov Escort alebo Capri, vyrábaných v oboch podnikoch. Materská FMC v Amerike medzi tým slávila úspech jednoduchým, ale veľmi zaujímavým typom Mustang, ktorý založil kategóriu tzv. ponny cars. Až Mustang definitívne odvial spomienky na najväčší debakel v dejinách motorizmu, projekt Edsel, ktorý skončil stratou štvrť miliardy dolárov. Ku koncernu FMC patria i luxusné značky Mercury a Lincoln. Počet ostatných,nemenej dôležitých amerických modelov bol obrovský, sústredíme sa preto na produkciu európskej divízie. Tá predstavila v roku 1976 veľmi úspešnú malú Fiestu, tá naznačila jej cestu ku kompaktným vozidlám s predným pohonom. Model Cortina/Taunus si však zachovával „klasickú“ koncepciu, teda motor uložený vpredu pozdĺžne a pohon zadných kolies. Túto konfiguráciu si zachovali tiež následnícke modely Sierra a veľké Scorpio, ktoré bolo ako prvé európske auto vybavené štandardne protiblokovacím zariadením bŕzd ABS a vyrábalo sa až do druhej polovice deväťdesiatych rokov. Typ Mondeo z roku 1993 sa stal etalónom európskej strednej triedy a ako prvý vo svojej triede ponúkol štandardný airbag pred vodičom. V súčasnosti koncern Ford Motor Company zostáva predovšetkým výrobcom robustných, moderných a cenovo dostupných automobilov a bol nútený vydať sa cestou rozširovania svojej modelovej ponuky vo všetkých spektrách. FMC je stále jedným z najväčších svetových hráčov vo výrobe automobilov a mnoho ďalších automobiliek vlastní alebo v nich má aspoň významný podiel. Patrí sem napríklad Mazda, Land Rover alebo Jaguar, na jar v roku 2007 sa koncern celkom prekvapivo zbavil svojej automobilky Aston Martin potom, čo ju znovu postavil na nohy. Ford sám však stále čaká na skutočne reprezentatívny model, ktorý by naviazal na Scorpio.





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára